استراتژی های جذب و نگهداشت سرمایه های انسانی
امروزه منابع انسانی مستعد و وفادار ارزشمندترین دارایی هر سازمان هستند و مدیریت منابع انسانی فراتر از یک وظیفه اداری روزمره است. چرا که موفقیت هر کسبوکاری به این مهم گره خورده است.
در یک سالهای اخیر، میلیونها کارمند از بخشهای مختلف در سراسر جهان با محل کار خود قطع همکاری کردهاند. بسیاری سعی نمودند این مهاجرت دستهجمعی را توضیح دهند، اما آمار نشان میدهد که این امر ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد، مواردی همچون حقوق ناکافی، پیشرفت شغلی محدود، تعادل ضعیف بین کار و زندگی، نارضایتی عمومی از مدیریت و یا شرکت. این پدیده که از آن استعفای بزرگ یاد میشود، با شروع پاندمی کرونا شدت گرفت.
نظر به اینکه خود کارمندان تصمیم میگیرند که کدام محیط کاری برای آنها مناسبتر است، زمان آن رسیده است کارفرمایان درخصوص معیارهای حیاتی محیط سازمان خود تجدید نظر کنند و برای استراتژیهای جدید برای حفظ و نگهداشت کارمندان فکر برنامهریزی کنند.
در ادامه بصورت اجمالی به استراتژیهایی که میتواند کارفرمایان در امر جذب و نگهداشت منابع انسانی در مسیر درست هدایت کند اشاره میکنیم:
- پیشنهاد پایه حقوق رقابتی یا دستمزد ساعتی
- فراهم کردن امکان دورکاری
- برنامهی کاری منعطف داشته باشید و کاهش تعداد ساعات کاری
- ایجاد تعادل میان کار و زندگی کارمندان
- قدردانی از تلاش و دستاوردهای کارکنان
- فرهنگسازی برای کارمندان
- بهبود پیوند سازمانی کارکنان
- تأکید بر کار گروهی
- کاهش فرسودگی شغلی کارکنان
- ارائهی خدمات سلامتی کارکنان
- در نظر داشتن امتیازهای شغلی
- ایجاد فرصت برای رشد و توسعه حرفهای و فردی
- استخدام افرادی متناسب با فرهنگ سازمانی
- حفظ کارکنان با سبک مدیریتی مشخص
- تشخیص زمان درست قطع همکاری با کارمندان ناکارآمد
مدیریت استعداد و کاهش ریسک خروج نیروها
مدیریت استعداد فرآیندی سازمانیافته و استراتژیک است که طی آن استعدادهای مناسب را جذب نموده سپس به آنها کمک میکنیم تا با توجه به تواناییهای خود و همسو با اهداف سازمانی، رشد کنند.
بعبارت دیگر این فرآیند عبارت است از شناسایی نیازهای سازمان و موقعیتهای خالی، یافتن استعدادها و جذب کاندیداهای مستعد، رشد آنها در سیستم و توسعه مهارتهای موردنیاز، آموزش برای فراگیری تخصص با نگاه آیندهنگری، حفظ و ایجاد انگیزه در آنها برای دستیابی به اهداف بلندمدت کسبوکار. این تعریف ماهیت فراگیر مدیریت استعداد را بیش از پیش نمایان میکند. اینکه چگونه در تمامی ابعاد مرتبط با منابع انسانی نهادینه است و در عین حال اطمینان میدهد که سازمان به اهداف خود دست پیدا میکند. بنابراین، هدف نهایی پروسه مدیریت استعداد جذب افراد مناسب و توانمندسازی آنان برای بهبود کسب و کار میباشد.
همچنین مدیریت استعداد صرفاً فهرست کارهایی نیست که باید آنها را انجام دهیم، بلکه یک استراتژی است که نیاز به پیادهسازی دقیق، ارزیابی منظم، و بهبود مستمر دارد. استراتژیهایی همچون شرح دقیق وظایف، تناسب فرد و سازمان، همکاری-آموزش، هدایت-تکامل، پاداش و قدردانی.
ناترازی سازمانی
علیرغم وجود جوانان با استعداد کمبود نیروی کار ماهر در صنایع و مشاغل مختلف وجود دارد. این ناترازی که بخشی از آن ناشی از ضعف در سیستمهای پاداش و عدم توجه به کیفیت کار است، نیازمند بازاندیشی جدی در مدیریت منابع انسانی است.
نیروی انسانی کارا و توانمند مهمترین زیرساخت توسعه و پیشرفت هر کشوری است و این موضوع در شرکتهای دولتی اهمیت دوچندانی پیدا میکند، زیرا شرکتهای حاکمیتی بر مقیاس بزرگتری از ارکان جامعه تأثیرگذار است.
نیروی انسانی، به عنوان موتور محرکه هر سازمان و جامعهای، نقش حیاتی در تحقق اهداف توسعهای ایفا میکند، بدون نیروی کار متخصص و متعهد، هیچ کشوری قادر به دستیابی به رشد پایدار اقتصادی و اجتماعی نخواهد بود و این مفهوم به طور گسترده در ادبیات توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.
توسعه سرمایه انسانی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی پایدار و عامل اصلی کاهش فقر میباشد و سرمایهگذاری در آموزش، بهداشت و مهارتهای نیروی کار، به عنوان عامل بازدهی بالا در بلندمدت و افزایش بهرهوری و نوآوری محسوب میشود و ناترازی نیروی انسانی یک تهدید جدی برای اقتصاد و توسعه هر منطقهای محسوب میشود.
بدون تردید برای غلبه بر ناترازی نیروی انسانی که ریشه در نابسامانیهای اقتصادی دارد، علاوه بر تقویت اقتصاد و ارتقای ارزش کار، نیازمند بازاندیشی در مفاهیم اساسی مدیریت نیروی انسانی همواره احساس میشود، به نحوی که بتوان به تراز نیروی انسانی رسید.
تراز نیروی انسانی به معنای توزیع مناسب و عادلانه نیروها بر اساس شایستگیها، مهارتها و نیازهای واقعی سازمانهاست. در این راستا، توجه به ارزیابی شایستگیها و مهارتها، تطبیق مهارتهای پرسنل با نیازهای سازمانی، عدالت در پرداختها و مزایا، شفافیت در تصمیمگیریها و اعطای فرصتهای برابر برای رشد، ضروری است.
در نهایت لازم به یادآوریست کارکنان اثربخش افراد ارزشمندی هستند که بیشتر به دنبال حل مشکلات و بهبود روشهای انجام کار هستند تا خودنمایی! آنها همواره در دسترس بوده و به همکاران خود در انجام بهتر امور کمک میکنند و این ویژگیها آنها را به عناصری حیاتی برای موفقیت سازمان تبدیل میکند.
پست های مرتبط
11 آذر 1404
مسیر شغلی طراحی فاز دو معماری: از ایده تا اجرای واقعی
در دنیای ساختوساز، بسیاری از افراد معماری را با طرحهای مفهومی و زیباییشناسی م...
21 آبان 1404
فصلنامه تابستان ۱۴۰۴ بازار کار صنعت ساختمان
تابستان ۱۴۰۴ برای CJOBS، فصلی پرتحرک و رو به رشد بود. این شماره از فصلنامه روایت...
12 آبان 1404
رپورتاژ رویداد طراحی مسیر و هویت حرفهای مهندسان جوان
نشست تخصصی طراحی مسیر و هویت حرفهای مهندسان جوان سلسه رویدادهای شبکه اشتغال و ...
16 مهر 1404
رپورتاژ رویداد تحلیلی چالش ناترازی های منابع انسانی
سلسه رویدادهای شبکه اشتغال و تأمین نیروی صنعت ساختمان نشست تحلیلی ناترازی منابع...
13 مرداد 1404
بررسی روند تاریخی ممنوعیت انتخاب مهندس ناظر توسط مالک در ایران
از تصویب اولیه تا کارزار مردمی سال ۱۴۰۴ در صنعت ساختمان، مهندس ناظر نقشی ک...
دیدگاهتان را بنویسید