جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه نخست
  • دوره های آموزشی
    • BIM
    • آمادگی آزمون
    • اجرا و ساخت
    • امور فنی و قراردادها
    • بسته های آموزشی و مهارتی
    • تاسیسات
    • راه و نقشه برداری
    • سازه و ژئوتکنیک
    • مدرسه کسب و کار
    • مدیریت و کنترل پروژه
    • معماری و معماری داخلی
  • آمادگی آزمون
    • قبولی تضمینی آزمون پایه 3 نظام مهندسی عمران و معماری
    • سوالات و پاسخنامه آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان
    • صفر تا صد آزمون نظام مهندسی عمران
    • سوالات و پاسخنامه آزمون کارشناس رسمی معماری داخلی
    • صفر تا صد آزمون نظام مهندسی معماری
    • سوالات و پاسخنامه آزمون های نظام مهندسی
  • هلدینگ خانه عمران
    • برندهای وابسته
      • مدرسه کسب و کار (CMBA)
      • اشتغال تضمینی (CJobs)
      • رویواره؛ مرکز رویدادهای صنعت ساختمان
      • اجاره فضای آموزشی و ایونت
    • خانه عمران
      • مشاوره اختصاصی
      • اعتبار مدرک خانه عمران
      • همکاری با ما
      • درباره ما
      • تماس با ما
    • سامانه آموزشی
      • مودل (Moodle)
    • خدمات سازمانی
      • خدمات توسعه سازمانی
      • ارتقاء عملکرد سازمان با آموزش سازمانی
  • استعدادیابی و اشتغال تضمینی
  • بلاگ
تا 50 درصد تخفیف دوره های ویدیویی
تا 50 درصد تخفیف دوره های ویدیویی
موسسه تحقیق و توسعه خانه عمران
ورود
با ایمیل با شماره موبایل
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
با ایمیل با شماره موبایل

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در privacy policy توضیح داده شده است.

خانه عمران
شروع کنید
0
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
  • دوره ها
  • تماس با ما
  • صفحه نخست
  • دوره های آموزشی
    • BIM
    • آمادگی آزمون
    • اجرا و ساخت
    • امور فنی و قراردادها
    • بسته های آموزشی و مهارتی
    • تاسیسات
    • راه و نقشه برداری
    • سازه و ژئوتکنیک
    • مدرسه کسب و کار
    • مدیریت و کنترل پروژه
    • معماری و معماری داخلی
  • آمادگی آزمون
    • قبولی تضمینی آزمون پایه 3 نظام مهندسی عمران و معماری
    • سوالات و پاسخنامه آزمون کارشناس رسمی راه و ساختمان
    • صفر تا صد آزمون نظام مهندسی عمران
    • سوالات و پاسخنامه آزمون کارشناس رسمی معماری داخلی
    • صفر تا صد آزمون نظام مهندسی معماری
    • سوالات و پاسخنامه آزمون های نظام مهندسی
  • هلدینگ خانه عمران
    • برندهای وابسته
      • مدرسه کسب و کار (CMBA)
      • اشتغال تضمینی (CJobs)
      • رویواره؛ مرکز رویدادهای صنعت ساختمان
      • اجاره فضای آموزشی و ایونت
    • خانه عمران
      • مشاوره اختصاصی
      • اعتبار مدرک خانه عمران
      • همکاری با ما
      • درباره ما
      • تماس با ما
    • سامانه آموزشی
      • مودل (Moodle)
    • خدمات سازمانی
      • خدمات توسعه سازمانی
      • ارتقاء عملکرد سازمان با آموزش سازمانی
  • استعدادیابی و اشتغال تضمینی
  • بلاگ

پرزانته یعنی چه؟

خرداد 26, 1400
ارسال شده توسط خانه عمران
معماری
پرزانته یعنی چه؟

در یک بازار رقابتی، پرزانته قوی جهت انتقال پیام یک طرح معماری می تواند به معنای تفاوت بین برنده شدن یا از دست دادن مشتری جدید باشد! معمار موفق توانایی درک ارزش های مشتری و برقراری ارتباط از طریق طراحی های خود را دارد.

معمار نیازهای مخاطب را از طریق تصاویر، نقشه ها و مدل ها برآورده می کند. پرزانته خوب توانایی برقراری ارتباط و بیان واضح ماهیت پروژه به مشتری است. اما این مفهوم دقیقاً به چه موضوعی اشاره دارد؟ با خانه عمران همراه باشید.

پرزانته چیست؟

پرزانته (Presentation) به معنای ویرایش نهایی کار معماری جهت ارائه اثری چشم نواز به مخاطب (یا مشتری) است. نحوه رنگ آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از مهمترین موارد در نقشه‌های ارائه شده معماری است.

به عبارتی، پرزانته باید ایده‌های آرشیتکت را در طرح کلی بیان کند. این مهم باید داستانی را روایت کند که باعث شود احساسات مخاطب را برانگیخته شود. برای روایت یک داستان، نقشه های معماری باید به ترتیب با داستان همخوانی پیدا کنند.

به عنوان مثال، یک معمار باید یک پروژه از ساختمانی مدرن را در یک نمایش با حداقل نقشه ها با استفاده از خطوط ساده و زمینه‌های ساده منعکس کند. این نقشه ها باید از نظر گرافیکی جذاب باشند تا بینندگان بتوانند خود را در داخل فضا تصور کنند؛ این همان مفهوم پرزانته در معماری است!

اهمیت پرزانته در معماری

گفته شده است: «طراحی فکر کردن بصری است.» پرزانته یک پروژه به همان اندازه طراحی آن مهم است. هنر پرزانته یک پروژه معماری باید درست از دانشکده پرورش یابد تا به معمار کمک می کند تا در زمینه عملی نیز پیشرفت کند.

واقعیت این است که  اگر می خواهید شخصی را مجبور کنید تا ایده یک فضا را بخرد، باید آن فضا را به او نشان دهید! مردم بیش از کلمات، از تصاویر به شوق می آیند و با آن ارتباط می گیرند. بنابراین، پرزانته هنر نمایش تصاویر معماری برای جلب نظر مخاطب است.

ممکن است پرزانته پروژه در کل فرآیند احداث بنا ضروری نباشد اما تنها ابزاری برای ایجاد نگرش و تصور از طراحی، فضا و تعامل انسان با محیط را بیان می کند. ارائه موفقیت آمیز یک پروژه معماری می تواند دو نوع برداشت اعم از برداشت روانشناختی و برداشت بصری را در مخاطب نشان دهد. این مهم به ویژه در ارائه پروژه به مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرزانته یعنی چه؟

نکات مهم دربارۀ پرزانته

در زمان ارائه طرح معماری باید برخی نکات مهم به شرح زیر را در خاطر نگه دارید:

مرحله 1: درباره مخاطب خود فکر کنید

مهمترین جنبه پرزانته شما در واقع همان چیزی نیست که به تصور می کشید. برای موفقیت در پرزانته باید از دریچه دید مخاطبان به طرح معماری خود نگاه کنید. آنچه برخی از افراد به آن علاقه دارند، برای دیگران ممکن است خسته بیاید. این وظیفه شماست که بفهمید مخاطب چه کسی است و چطور فکر می کند.

پس بهتر است از خود بپرسید: «اهداف مخاطبان من چیستند؟ آیا آنها دانشجویانی هستند که به دنبال درک مفهومی از یک طرح معماری می گردند؟ آیا آنها تصمیم گیرنده های شرکتی هستند که به دنبال انتخاب طرحی برای ساختمان جدید خود هستند» مهم این است که به اهداف خود برای پرزانته فکر کنید.

همچنین بپرسید: «مخاطبان به چه چیزی علاقه مند هستند؟» وقتی می خواهید طرحی را بفروشید، پرسش قبل به شما کمک می کند به آنچه بیشترین جذابیت را برای مخاطب دارد، فکر کنید. ویژگی هایی مانند بهبود بهره وری، آرامش، اصول دکوراسیون داخلی و غیره را مهم جلوه دهید.

مرحله 2: مخاطبان به هرگونه جزئیات نیاز ندارند

آیا می دانید چه چیزی ما را هنگام حضور در سخنرانی ها یا پرزانته ها عصبانی می کند؟ مجریانی که تمام مطالب خود را در اسلایدها می نویسند و به سادگی شروع به خواندن اسلایدها برای مخاطبان می کنند. مخاطب به خودش می گوید: «اگر می خواستم کسی برایم بخواند، خودم این کار را انجام می دادم!»

مخاطب نباید با اطلاعات جزئی مربوط به پروژه سردرگم شود. اگر آنها به جزئیات خاصی نیاز دارند، می توانند آنها را در اسناد جستجو کنند و سپس بخوانند. کاری که می خواهید انجام دهید این است که مخاطبان را هیجان زده کنید یا به آنها کمک کنید تا مفهوم کلی را درک کنند.

پرزانته در مورد جزئیات نیست! در مورد پُر زرق و برق بودن و شگفتی است. پرزانته را با نگاهی کلی و در عین سادگی ارائه دهید. این باعث می شود مخاطب تمام حواسش به جذابیت و مفهوم کلی طرح جمع شود تا جزئیات پیش پا افتاده که تنها مایه سردرگمی و گیج شدن مخاطب است.

مرحله 3: به تصاویر و رنگ توجه کنید

پرزانته باید به گونه ای باشد که بیشتر محتوا از طریق تصاویر ارائه شوند. این امر نه تنها باعث پر جنب و جوش بودن طرح معماری می شود بلکه معنای بیشتری را نیز منتقل می کند. در ارائه هر المان در نقشه مهم است که به جانمایی قسمت های مختلف توجه کنید

استفاده از رنگ ها برای مشخص کردن و شفاف سازی بیشتر موارد، به درک بهتر هر فضا و مفهوم در طرح کمک می کند. رنگ های متضاد حس تنوع ایجاد می کنند ولی ممکن است هماهنگی در دست برود. مونوکروم (استفاده از یک رنگ) بهترین راه ممکن است.

استفاده از پس زمینه ساده همیشه توصیه می شود. پس زمینه سفید باعث افزایش ترکیب بندی و همچنین تمرکز مخاطب می شود. برخی ترجیح می دهند از پس زمینه سیاه برای برجسته کردن تصاویر استفاده کنند اما معمولاً خیلی خوب به نظر نمی رسد! ممکن است باعث حساسیت و فشار روی چشم ها شود.

مرحله 4: سلسله مراتب بصری را حفظ کنید

قویترین قسمت پروژه شما چیست که توجهات را به خود جلب می کند؟ روش های زیادی برای جلب توجه به یک نقشه معماری خاص وجود دارد، مثلاً استفاده از رنگ یا ضخیم کردن خطوط یا اصلاً بزرگ کردن تصویر!

اگر ایده اصلی پرزانته نشان دادن نمای داخلی آشپزخانه در طرح کلی خانه است، می توانید آن را در مقیاس بزرگ و با استفاده رنگ در پس زمینه سیاه و سفید نشان دهید. به این معنا که آشپزخانه را رنگی و محیط دیگر خانه را در طرح کلی سیاه و سفید نمایش دهید.

چنین ترکیبی می تواند تمایز بین فضاهای مورد بحث با دیگر فضاها را نشان دهد. در پرزانته باید سلسله مراتب بصری حفظ شود تا مخاطب در مسیر درست قرار گیرد. به عبارتی، کاری کنید که مخاطب با یک نگاه ساده داستان را درک کند.

What does present mean?

کلام آخر

پرزانته به عنوان شاخص مهارت و احساس هنری معمار در نظر گرفته می شود. در حقیقت، پرزانته روح یک نقشه معماری است که طراح باید آن را در قالب خطوط، رنگ ها، اندازه و مقیاس نمایش دهد. اگر این روح در اثر وجود داشته باشد، بینندگان همه تحت تأثیر قرار می گیرند. پس برای یک آرشیتکت مهم است که طرح مورد نظر خود را طوری ارائه دهید که مخاطب در ساده ترین شکل ممکن با آن ارتباط برقرار کند.

امتیاز به این مقاله
قبلی وعده انتخاباتی «ساخت سالی یک میلیون مسکن» ممکن است؟
بعدی ارزیابی خوشبینانه از بازار مسکن بعد از انتخاب رئیسی

پست های مرتبط

ترندهای کاربردی معماری داخلی در سال 2025

اردیبهشت 18, 1404

روند های کاربردی معماری داخلی در سال 2025

ایما یک معمار، نویسنده و عکاس آموزش دیده است که به عنوان معمار جوان در REX در نیویورک کار می کند. او با الهام از تجربیات جهانی خود، بینش‌های جذابی را ...

ادامه مطلب
معماری بیوفیلیک بدون گیاهان: طراحی نامرئی برای رفاه

اردیبهشت 2, 1404

معماری بیوفیلیک بدون گیاهان: طراحی نامرئی برای رفاه

اصطلاح "بیوفیلیا" به طور قابل درک، تصاویری از ساختمان هایی که توسط پوشش گیاهی غرق شده و در مناظر طبیعی ادغام شده اند را تداعی می کند. در گفتمان معماری...

ادامه مطلب
دفتر فنی چیست و چه وظایفی دارد؟

اردیبهشت 1, 1404

دفتر فنی چیست؟

دفتر فنی یکی از ارکان حیاتی در هر پروژه عمرانی یا ساختمانی است که وظیفه هماهنگی بین نقشه‌های طراحی، عملیات اجرایی و مستندات فنی پروژه را بر عهده دارد....

ادامه مطلب
جدیدترین ترندهای طراحی داخلی سال ۲۰۲۵ از نگاه طراحان آگوست

بهمن 13, 1403

جدیدترین ترندهای طراحی داخلی سال ۲۰۲۵

با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۵، دنیای طراحی داخلی در حال پذیرش تحولاتی تازه و خلاقانه است که خانه‌ها را به محیط‌هایی گرم‌تر، زیباتر و آرامش‌بخش‌تر تبدیل می‌...

ادامه مطلب
10 نرم افزار برتر سه بعدی برای معماران در سال 2025

دی 30, 1403

10 نرم افزار برتر سه بعدی برای معماران در سال 2025

آیا به دنبال بهترین نرم افزار سه بعدی برای معماران هستید؟ در این مقاله، ده ابزار برتر طراحی معماری در سال 2025 معرفی شده‌اند. از مدلسازی دقیق تا رندره...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای ثبت درخواست، روی بنر کلیک و فرم را پر کنید.

پاسخنامه آزمون کارشناس رسمی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی
دسته‌ها
  • آزمونسرا
    • کارشناس رسمی
    • نظام مهندسی
      • منابع آزمون نظام مهندسی
      • نمونه سوالات نظام مهندسی
  • اخبار
    • اخبار آزمونی
    • اخبار حرفه صنعت ساختمان
    • اخبار خانه عمران
    • اخبار عمومی
  • دانلود نرم افزار
  • عمومی
  • مقالات
    • برق
    • عمران
    • مدیریت
    • معماری
خانه عمران

مجتمع تعالی صنعت ساختمان (خانه عمران) در سال ۱۳۷۵ تأسیس و پیشـرو در ارائه آموزش‌های تکمیلی فارغ‌التحصیلان و متخصصان فعال در صنعـت ساختمان و طرح‌های عمرانی و معماری میباشد.

دسترسی سریع
  • دوره های آموزشی
  • مشاوره اختصاصی
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
ارتباط با ما

خیابان سهروردی شمالی بالاتر از مطهری کوچه باغ پلاک 51

02184360

info@civilhouse.ir

نمادها
Didar CRM
شبکه های اجتماعی
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه تحقیق و توسعه خانه عمران میباشد . (خانه عمران شعبه دیگری ندارد)
advertising
مشخصات درخواست کننده(ضروری)

درخواست مشاوره

لطفا فرم را پر کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل فرمایند